سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بــــــه سـمــتــــــــ رهایــــــــــــی

ابوالعباس طالقان نقل فرمود که:
امام صادق (ع) روزی به مجلس منصور وارد شد.در انجا مردی از اهل هند  بود که کتاب طبی را میخواند.حضرت بخاطر خواندن  وی سکوت کرد و چیزی نفرمود.خواندن هندی که تمام شد به امام عرض کرد: ای ابو عبدالله از چیزی که با من است طالب چیزی هستی؟
فرمود :خیر ؛ زیرا با من چیزی هست بهتر از انچه درنزد توست.

عرضه داشت :و ان چه باشد؟حضرت فرمود:طبیعت حار و گرم رابا ماکولات و مشروبات بارد و سرد و بالعکس ،طبیعت سرد را با حار و گرم   و نیز مزاج های مرطوبی را با ماکولات و مشروبات خشک و بالعکس مزاج های خشک را با ادویه رطوبی معاجه کرده  و در عین حال شفا را از خدای متعال خواستار بوده  و فرموده ی رسول خدا را بکار گرفته که فرموده اند:معده مرکز و جایگاه بیماریست و پرهیز و مراقبت دارو محسوب میشود.هندی گفت:طب همین است و چیز دیگری نیست.امام فرمود:ایا می پنداری  این دستورات را  از کتب طبی برداشته ام ؟هندی گفت:بلی.

فرمود:اینطور نیست .به خدا سوگند این دسترات رافقط از خداوند سبحان  گرفته ام.سپس فرمودند :من به علم طب اگاهترم یا تو؟هندی گفت:من.

امام فرمودند:سوالی از  تو دارم..گفت :بپرسید.
امام فرمود:چرا در سر چند استخوان بوده  و با هم پیوند خورده اند و علتش چیست که از یک استخوان تشکیل نشده  است؟
هندی گفت: نمیدانم
حضرت فرمود:برای چه مو بالای سر قرار داده شده است؟
چرا پیشانی از مو خالیست؟
برای  چه  ابرو ها بالای چشمان می باشد؟
چرا هیئت چشم ها همچون بادام  میباشد؟
هندی گفت: نمی دانم.
حضرت فرمود:برای چه بینی بین دو چشم قرار دارد؟
برای چه منفذ بینی قسمت پایین قرار دارد؟
برای چه لب و شارب(سبیل) بالای دهان قرار دارد؟
برای چه دندان های جلو تیز و دندان های عقب عریض و دندان های نیش دراز هستند؟
هندی گفت: نمی دانم.
حضرت فرمود:برای چه مردان ریش دارند؟
برای چه ناخن و مو روح ندارند؟
برای چه کف دست ها مو ندارد؟
چرا قلب یه شکل دانه ی صنوبر است؟
هندی گفت: نمی دانم.
حضرت فرمود:چرا ریه  و شش دو قطعه بوده و حرکتش سیری نبوده و در جای خودش میباشد؟
چرا کبد و جگر منحنی شکل است؟
چرا در موقع حرکت مفصل زانو به سمت عقب میرود؟
حضرت فرمود:چرا وسط قدم  پا به زمین نرسیده و جلو و عقب تنها روی زمین گذارده می شود؟
هندی گفت :پاسخ هیچ کدام را نمی دانم .خود جواب ها را بیان کنید..

حضرت فرمود:
1-اینکه سر از یک استخوان درست نشده بخاطر این است کهسر مجوف و تو خالیست.لذا اگر از استخوان یک تکه درست میشد  شکستن و شکافته شدنش به مراتب اسانتر  و سریعتر از زمانی بود که از چند تکه تشکیل شده است.
2-مو بالای سر است ,زیرا:روغن وقتی به مو میرسد به وسیله ی ان به مغز  خواهد رسید  و چون موها تو خالی هستند از سر ان بخار داخل نغز خارج  و شوند و نیز حرارت و سرمایی که به مغز وارد میشود به وسیله ی موها خارج میشوند.
3-خالی بود پیشانی از مو به خاطر این است که نوراز طریق ان به چشم ها میرسد و لازمه ی ان این است که مصب نور مو نداشته باشد.(و همچنین حق تعالی در پیشانی شیار هایی قرار داده (چین و چروک پیشانی) که عرق های سرارزیر  از طرف سر به جاب چشم را سد نماید  و به دو طرف سر حرکت داده همچون نهر های روی زمین)

4-ابرو ها بالای چشم هستند,بخاطر این که از ورود نور زائد بر مقدار حاجت بر چشم جلو گیری نماید..چون نور اضافه باعث ازار چشم میشود.
5-چشم از ان جهت به شکل بادام است تا میلی که حامل دواء و دارو ست در ان جریان پیدا کند  و بیماری از ان  خارج شود.چه ان که اگر به شکل مربع یا دایره می بود هرگز میل در ان جریان پیدا نمیکرد و بیماری خارج نمی شد.
6-بینی از ان جهت بین دو چشم  قرار دارد تا نور شکافته شده  و به دو قسمت مساوی تقسیم شده و به طور تساوی به چشم ها وارد شود.
7-پایین بودن منفذ بینی از ان جهت است که بیماری های سرازیر از مغز در ان جریان پیدا کند  و به سهولت از ان خارج شود و نیز بوها در ان متصاعد شده و به مشام برسند.که اگر چنین نبود نه بیماری از مغز خارج میشد  نه بو به مشام میرسید.

8-شارب و لب را بالای دهان بدین جهت افرید تا ازالودگی هایی که از مغز سرازیر شده و از منافذ بینی خارج میگردند وارد دهان نشده  و مزه  و طعم غذا و شراب را بر انسان دگرگون نسازد.
9-ریش برای مردان گذاشته شده تا به واسطه ی ان از زن ممتاز شده  باشد.تا نیازی به نگاه کردن به عورت نباشد.

10-دندان جلو تیز شده تا به واسطه ی ان گاز بگیرد.چنان چه پهن بودن دندان های عق به این جهت است که شخص بتوانداشیاه را خورد  و نرم کرده و غذا را نیک بجود.و دراز بودن دندان نیش علتش این است که این دندان از سایر دندان ها قوی تر و مستحکمتر باشد.

11-دو کف دست را خالی از مو قرار داد زیرا لمس کردت اشیاء با ان صورت گیرد.لذا اگر مو داشت انسان نمی توانست نرمی و زبری را درک کند.
 12-مو و ناخن را بدون روح و حس افرید چون دازی  انهاالودگی  بحساب امده و موجب قبح منظر و کوتاهی انهاموجبحسن و جمال می باشد .چنان چه حس  و روح در ان بود انسن موقع کوتاه کردن انها درد  می کشید.

13-قلب را شبیه دانه ی صنوبر(کاج)افرید و سر ان این است که قلب رارونه قرار گرفته  و حق عزوجل سر ان را باریک نمود تا در ریه و شش وارد گشته  و  به خنکی ریه ان نیز خنک شده  و بدین ترتیب مغز از سوخته شدن در اثر حرارت و گرمی قلب مصون می ماند.
14-و شش را دو قطعه نمودتا با حرکت ان برودت و خنکی به تمام منافذش برسد.

15-وکبد را منحنی  افرید ,بخاطر این که تمام ان برروی معده قرار گرفته ,ان را سنگین  نموده و فشار به ان دهد تادر نتیجه انچه از بخار در معده هست بیرون رود.
16-حرکت مفصل زانو به عقب داده میشود دلیلش ان است  که تنسان در موقع حرکت و راه رفتن قسمت بالای بدنش به طرف جلو میل  پیدا میکند.لاجرم لازم است قسمت پایین بدن که مفصل زانو  باشد به طر ف عقب مایل میشود تا بدین ترتیب تعادل در حرکت پیدا گردد.

17-دلیل این که موقع راه رفتن پاشنه و جلوی پا روی زمین قرار میگیرد نه وسط ان ,این است که اگر تمام کف پا روی زمین قرار میگرفت مانند سنگ اسیاب  سنگین شده به طوری که حمل و نقلش بدون وسیله امکان ندارد.

هندی عرضه داشت این علم را از کجا اموخته ای؟؟
حضرت فرمود: از پدرانم و ایشان نیز از رسول خدا اخذ نموده اند  و ان حضرت  از جبرئیل و او نیز از پروردگار عالمیان.هندی عرضه داشت:راست فرموده اند و من شهادت میدهم که معبودی غیر از معبود یگیانه وجود نداشته و نیز شهادت میدهم که محمد (ص)رسول خداست و بنده ی او بوده  و تو داناترین اهل زمان خود میباشی..

علل الشرایع


نوشته شده در جمعه 90/4/31ساعت 11:39 عصر توسط یاسر امینی نظرات ( ) |


قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت